Kammeroperaens hidtil største og mest ambitiøse projekt: en produktion af Wagners Tannhäuser, blev intet mindre end en overvældende succes.
Tannhäuser var iscenesat at instruktør og wagnersanger Stig Fogh Andersen, der zoomede helt ind på den dybe psykologiske kerne i Wagners store opera.
Forestillingen modtog en regn af stjerner fra pressen, som blandt andet kaldte den En ny og absolut spændende version, som med rette bør kaldes Helsingørversionen.
“Kammeroperaen […] fortsætter sin succes med at opsætte tilpassede versioner af mesterens værker. Senest Ringen på en aften, som fløj tilhørerne igennem kæmpeværket med sikker hånd, og som Ascolta anmeldte til seks stjerner. Samme sikre hånd hviler over Tannhäuser, der på lidt over tre timer udfolder værket – uden overtekster og dog klart og tydeligt formidlet. […]
Sangerholdet var sublimt. Kristiane Kaisers Elisabeth havde sødmen, omsorgsfuldheden og den lange venten i sig og leverede en på en gang voldsom og inderlig Dich Teure Halle, der stemte forventningen højt til det sanglige niveau, hvilket blev indfriet. […]
Vel er formatet lille, men vingefanget er stort. Det lille kammerensemble under ledelse af Leif Greibe var udvidet til 10 musikere, der tilsyneladende ubesværet gav Wagners gigantiske partitur fylde og flyvehøjde. Fra Waldhornets indledende, smægtende dybe klange, i de langsomme passager til sidste tone, der fik premierepublikummet til at flyve op fra stolene og klappe begejstret.”
“Selve historiens præmis bliver der også pillet ved, da vi i Stig Fogh Andersens iscenesættelse tager skridtet ind i Tannhäusers hjerne, og dermed i realiteten ikke ved om de forskellige scener er virkelige, eller blot hjernespind i Tannhäusers martrede hoved.
Så det er hverken den oprindelige Dresdenversion, eller den mere løsslupne Pariserversion, som Fogh Andersen folder ud i den gamle teatersal i Stengade. Det er en ny og absolut spændende version, som i scenograf Catia Haubergs bevidst deprime spejlingsscenografi – og med musikchef Leif Grebes intense nedskalering uden at miste fodfæstet – med rette bør kaldes Helsingørversionen.”
Det er tæt på at være et lille mirakel, at Kammeroperaen i Helsingør kan opføre Wagners Tannhäuser. […] Imponerende! Da det hele samtidigt er velklingende med en gennemtænkt, psykologisk iscenesættelse ved Stig Fogh Andersen, ligner det næsten et under.
[…] Selvom Stig Fogh Andersen efterhånden er blevet 75, præsterede han denne eftermiddag en af de mest forbløffende dubleringer i nyere dansk operahistorier. Gløden og lidenskaben i både kroppen og stemmen forplantede sig ligefrem til de øvrige ni medvirkende på scenen.
[…] Og så synger denneher mand, som jo altså er 75 år gammel, en Romfortælling, så jeg var fuldstændig opløst. Det var så imponerende!
I 3. akt viste Kaiser, at hun bestemt ikke kun forstod sig på det lidenskabeligt dramatiske, men også på det inderlige i en meget rørende fortolkning af Elisabeth, der i denne akt er dybt berørt af Tannhäusers svigt. Lidt det samme kan jeg sige om Frank Larsens bevægende sang til aftenstjernen. 3. akt var i det hele taget den mest stemningsfulde, ikke mindst pga. Viktor Holm Lauridsens lysdesign.
Helsingør Kammeropera leverer en flot og gennemarbejdet forestilling.
Produktionen af Tannhäuser er støttet af A. P. Møller Fonden, Beckett-fonden, William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond og Dansk Skuespillerforbund.
Tak også til vores sponsorer og samarbejdspartnere Enoteka og Gallery Henrik Schurmann.
Som i så mange af sine vigtigste værker, har Wagner under udarbejdelsen af Tannhäuser ladet sig inspirere af forskellige tyske middelaldersagn, som han har forbundet og behandlet og givet nyt liv. Titelpersonen er splittet mellem den verdslige kærlighed (i skikkelse af ingen ringere end selve kærlighedsgudinden Venus) og den åndelige, dybere kærlighed repræsenteret af hans gamle flamme Elisabeth – et eviggyldigt dilemma så dybt som selve kærlighedsvalget. Vi møder også den religiøse forstokketheds møde med den egentlige tilgivelse, samt uegennyttig kærlighed som vejen til frelse – sidstnævnte et af Wagners tilbagevendende temaer.
Operaen er blandt de tidligste af Wagners stadig spillede, og musikken er måske den bedste kombination af den italiensk-inspirede melodik og hans gryende opgør med den traditionelle form – et harmonisk flow af gode melodier i en altomfattende storform.
Wagners Tannhäuser blev iscenesat på Kammeroperaen af instruktør og wagnertenor Stig Fogh Andersen. På scenen havde vi et sublimt sangerhold ikke mindst Kristiane Kaiser fra Wiener Volksoper, som sprang ind med kort varsel i rollen som Elisabeth. Desuden medvirkede David Danholt i titelrollen, Morten Frank Larsen i rollen som Wolfram von Eschenbach, og Philippa Cold som Venus samt en række af fremtidens stjerner og Skt. Olai Vokalensemble.
Desværre blev vores Tannhäuser syg ved den sidste forestilling, men instruktør Stig Fogh Andersen, som har sunget partiet på verdens største scener – trådte til i en alder af 75 år og sang og fortolkede titelpartiet på imponerende vis.
Operaen var arrangeret for et kammerensemble bestående af strygekvartet, bas, fløjte, klarinet, trompet, horn og klaver af kapelmester Leif Greibe, som også varetog den musikalske ledelse.
Der afholdtes den 30. marts i øvrigt en introduktion til Wagners opera Tannhäuser ved wagnersanger og instruktør Stig Fogh Andersen og kapelmester Leif Greibe.
ISCENESÆTTELSE Stig Fogh Andersen
KAPELMESTER Leif Greibe
SCENOGRAFI Catia Hauberg
LYSDESIGN Viktor Holm Lauridsen
MUSIKALSK ARRANGEMENT Leif Greibe
KORSYNGEMESTER Roland Haraldson
INSTRUKTØRASSISTENT/ DRAMATURG Philip Briggs Madsen
PRODUCENT Camilla Illeborg
1. VIOLIN Andreas Orlowitz
2. VIOLIN Eva Vasarhelyi
BRATSCH Jákup Lützen
CELLO John Löfgren
KONTRABAS Leif Jensen
FLØJTE Leyla Peker-Nielsen
KLARINET Simon Kovacs
TROMPET Gorm Howaldt
HORN Henriette Holk
KLAVER Leif Greibe
SKT. OLAI VOKALENSEMBLE
Dunja Lundberg
Anne Wille
Susanne Andersen
Oana Ladan
Anne Vad
Karin Lysholm
Tine Grønlund
Kirsten Grønbech
Susanne Ketelsen
Karen-Marie Wraae
Annet Bloch-Jørgensen
Juddi Winkel
Rikke Olsen
Majbritt Andersen
Morten Kliim-Due
Finn Kyllesbæk
Sten Sejr
Steen Huttunen
Jørgen Franck
Martin Goodwin
Morten Frøsig
Rune Stig Andersen
Morten Miland