Helsingør Kammeropera åbnede sæson 2022/23 med Donizettis skønne buffo opera, Don Pasquale, i en smuk og charmerende iscenesættelse af instruktør Anne Fugl og scenograf Catia Hauberg.
[…] ‘Don Pasquale var en morsom forestilling, sangerne var hentet på øverste hylde, og ensemblespillet var kvikt koreograferet. De fire musikere gjorde god fyldest som operaorkester i et behændigt arrangement af Leif Greibe.
Det blev en fornøjelig aften, og Helsingør Kammeropera kunne føje endnu en succes til sin lange række. Det begejstrede publikum kvitterede med stående bifald.’
Produktionen af Don Pasquale er støttet af A. P. Møller Fonden, Brebølfonden, Helsingør Kommune, William Demant Fonden, Knud Højgaards Fond, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Dansk Skuespillerforbund, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden.
Tak også til vores sponsorer og samarbejdspartnere Copenhagen Piano, Sweet Image Huset, Bror & Søster og Gallery Henrik Schurmann.
Helsingør Kammeropera åbnede sæson 2022/23 med Donizettis skønne buffo opera, Don Pasquale, i en smuk og charmerende iscenesættelse af instruktør Anne Fugl og scenograf Catia Hauberg. Forestillingen spillede den 14. og 16. oktober 2022.
Norina og Ernesto er forelskede i hinanden. Derfor vil Ernesto ikke giftes med den pige, hans onkel Don Pasquale har tiltænkt ham. Pasquale beslutter nu selv at tage en ung kone for at ærgre sin nevø, som derved vil gå glip af den betragtelige arv. Han beder dr. Malatesta om at finde en passende hustru til sig. Hvad han dog ikke ved er, at Malatesta er ven med Norina og Ernesto. Sammen spinder de tre et net om Don Pasquale.
Norina udgiver sig for Malatestas fromme søster Sofronia og gifter sig med Don Pasquale. Han er ganske begejstret over at blive gift med den smukke, unge kvinde, men lige så snart, ægteskabet er indgået, forvandler hun sig til en djævel, hvis eneste mål er er gøre livet surt for Don Pasquale. Det gør hun så eftertrykkeligt, at han inden dagen er omme, er parat til hvad som helst for at slippe ud af det ægteskab. Til sidst tilgiver han det hele og giver Norina og Ernesto sin velsignelse.
Don Pasquale er den typiske sure, gamle mand, man tit møder i buffo-operaer. I lighed med dr. Bartolo fra Barberen i Sevilla, Jeronimus fra Maskarade og mange andre er han overbevist om at være den klogeste, og synes af et ærligt hjerte, at verden ville være et bedre sted, hvis de unge mennesker bare ville gøre, som han siger. Men det gør de unge mennesker aldrig, og den gamle mand ender altid med at blive narret.
For at sætte ekstra fokus på dette både i buffo-operaens og virkelighedens verden typiske fænomen, havde instruktør Anne Fugl i samarbejde med scenografen Catia Hauberg, hensat handlingen til en italiensk by i ungdomsoprørets årti – 60’erne, med Norinas og Ernestos karakterer inspireret af Sophia Loren og Marcello Mastroianni.
Operaen var arrangeret for kammerensemble bestående af violin, cello, klarinet og klaver af kapelmester Leif Greibe og der blev sunget på dansk.
ISCENESÆTTELSE Anne Fugl
KAPELMESTER Leif Greibe
SCENOGRAFI Catia Hauberg
DON PASQUALE Guido Paevatalu
DOTTOR MALATESTA Frederik Rolin
NORINA Camilla Illeborg
ERNESTO Gert Henning Jensen
CARLOTTO Hans Lawaetz
Musikere fra Det Kongelige Kapel